BOUW®Verhalen: Hungaria Leuven
Aan de hippe Vaartkom in Leuven bijt het team van de THV Houben-vanhout.pro zich sinds september vorig jaar vast in de herbestemming van het iconische Hungaria-gebouw. Onze projectleider Marc Lenaerts noemt het één van de meest complexe werven uit zijn carrière. “Het strippen van dergelijk gebouw is klassiek. Maar in dit geval werden de oude kernen van de bestaande structuur volledig verwijderd tot in de paalfundering, om vervolgens drie nieuwe kernen op te trekken van in de fundering tot twee verdiepen boven het dak. Dat maakt het bijzonder complex,” luidt het. Door de moeilijkheidsgraad, de grote omvang en de strakke timing loopt het bouwproces van al de verschillende onderdelen op deze werf quasi volledig parallel en simultaan, in plaats van serieel. Het moeilijke aan zo’n project is het behouden van het algemeen overzicht over de detailplanning en dat voor alle aspecten. Vandaar dat er unaniem voor lean gekozen is.
“Op de ene plaats zijn we nog met de afbraak bezig, terwijl we ergens anders al met de afwerking gestart zijn,” vertelt projectleider Marc. “Het consolideren van de bestaande structuur neemt veel tijd in beslag. De historiek en de complexiteit van het gebouw zorgen voor verrassingen die niet gekend waren bij de opmaak van het stabiliteitsdossier. Door de afbraak van de bestaande kernen van de liftschacht en de trappenhal is het volledige gebouw tijdelijk geschoord op de verschillende verdiepingen en de gevels. Het gebouw kon als het ware openplooien want er waren enkel nog losstaande kolommen en balken tussen de gevels en de uitbouwen in overkraging, aangezien de bestaande kernen (die voor stijfheid zorgden) volledig verwijderd werden. Alvorens de plaatsing van de nieuwe kernen zijn er verschillende funderingstechnieken toegepast waaronder micropalen, nieuwe paalkoppen en nieuwe funderingsbalken. Op het gelijkvloers en de eerste verdieping werden de kernen nog ter plaatse gestort, vanaf de tweede verdieping hebben we voor prefab-elementen gekozen gezien de repetitiviteit van de verschillende etages. Kiezen voor prefab was een stap vooruit voor onze planning,” besluit Marc.
LEAN PLANNING
Het in goede banen leiden van al die verschillende planningselementen wordt opgevolgd door Houben-werfleidster Anke Meeus, door middel van een lean-planning. De nevenaannemers, die onder coördinatie van de THV staan, weten daardoor goed wat er van hen verwacht wordt, en op welk tijdstip. Anke heeft er haar handen mee vol maar behoudt het overzicht: “Door de puzzel van werken op deze werf merken we nu echt de meerwaarde van lean,” vertelt ze. “We hebben in het bouwverlof doorgewerkt en dat is perfect verlopen. Hierdoor zitten we terug op schema om de eerste fase van het project tegen eind april 2019 te kunnen opleveren.”
SAMEN DETAILLERINGEN ONTWERPEN
Projectleider Marc Lenaerts is architect van opleiding. “Het komt me hier goed van pas,” legt hij uit. “Zelf heb ik een aantal gedetailleerde uitvoeringstekeningen uitgewerkt in overleg met het ingenieursbureau en de architect, onder andere om de luifel aan de voorgevel te kunnen behouden. Dat was geen evidentie omdat een steunpilaar in de voorgevel van zes verdiepen gedragen werd door een hoge steunbalk die verlaagd moest worden. Het stabiliteitsconcept was uiteraard klaar, maar dient in dit geval te worden gedetailleerd met alle informatie die uit de afbraakwerken is gebleken.
BETONCONSTRUCTIES
Bouwheer L.I.F.E. herbestemt het unieke pand tot 82 city lofts, 62 appartementen en 17 luxe penthouses. “De originele vloerdekken zijn grotendeels vervangen door nieuwe betonconstructies omdat ze niet draagkrachtig genoeg waren volgens de huidige normen,” vertelt Marc. “Het is ook zo dat er op verschillende plaatsen in het gebouw betonrot was ontstaan. Deze werd hersteld of verstevigd met behulp van bijkomende bewapening, spuitmortel of spuitbeton. De bestaande betonstructuren, die stabiliteitstechnisch stevig genoeg waren, hebben een brandwerende verflaag gekregen."
Het gipskarton dat we nu al aantreffen in blok B van de city lofts wordt geplaatst door onze collega’s van Gyprof en al het deurschrijnwerk zal van Aluglas komen, de gespecialiseerde dochterondernemingen van Houben.
SAMENWERKEN WERKT
De complexiteit van het project staat een goede samenwerking niet in de weg. “We zijn een compatibel team dat samen nadenkt over de oplossingen voor de complexe problemen die we hier aantreffen,” besluit projectleider Marc. “Deze werf is een grote uitdaging maar de constructieve samenwerking schept vertrouwen voor het hele team. Alle collega’s binnen de THV kennen hun verantwoordelijkheden binnen het team en weten wat er van elkaar verwacht wordt.”
PROJECTGEGEVENS
Project: Hungaria
Locatie: Leuven
Bouwheer: L.I.F.E.
Uitvoering: September 2017 – april 2019 (Fase 1)