Hoe kunnen we
je helpen?

OF +32 (0)11 26 96 00

Vragen?

  • Heb je bepaalde vragen over onze manier van werken? Of wil je graag eens samenzitten om het te hebben over jouw project?

    Laat hier je gegevens achter 
en we geven je snel een antwoord.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
08 november 2022

Nieuwbouw Velodroom Zolder: “Er is hier over alles nagedacht”

7 dagen op 7 beleving. Voor de recreatieve fietsers tot de fervente wielertoeristen, en voor de lokale sportclubs tot de absolute wereldtoppers in hun discipline. De nieuwbouw van de Velodroom in Zolder heeft straks maar één doel: zoveel mogelijk bezoekers aantrekken. Projectleiders Jan Geebelen (Houben) en Pieter Deweerdt (Vanhout) nemen je mee op werfronde!

Nieuwbouw Velodroom Zolder: “Er is hier over alles nagedacht”

Het project

De nieuwbouw van de Velodroom is een gedeeld project tussen Houben en onze collega’s bij Vanhout. Naast een overdekte wielerpiste, zal het complex onder meer plaats bieden aan:

  • een middenplein met 4 flexibel in te richten sportvelden
  • een gymhal
  • een fitnesscentrum
  • horeca
  • vergaderruimtes
  • commerciële ruimtes

Alle moderne faciliteiten zullen er aanwezig zijn om sportliefhebbers uit alle windstreken te verwelkomen: recreatieve sporters, scholen, maar ook professionals en straks wereldtoppers in het baanwielrennen en in andere sporten.

1 met de omgeving

De Velodroom wordt een ovalen landmark, gelegen naast dat andere sportieve monument: Circuit Zolder. Toch wil het gebouw net niét opvallen.

“Het gebouw komt te liggen tussen het circuit en het nabijgelegen groen. De buitengevel in houtskeletbouw en het vele glaswerk doen het gebouw helemaal opgaan in de omgeving. Ook bij de buitenaanleg houden we hier extra rekening mee”, geeft projectleider Jan Geebelen aan. “Je kunt straks zelfs tot aan de Velodroom geraken zonder ook maar één woonwijk te doorkruisen.”

nieuwbouw velodroom Projectleider Jan Geebelen en Ewald Houben samen op de werf van de Velodroom.

Ruwbouw op 3 à 4 maanden

“2022 sluiten we normaal gezien wind- en waterdicht af”, vult Vanhout-collega Pieter Deweerdt aan. “In 2023 staan de afwerking en de buitenaanleg op het programma. Om dan in de zomer op te leveren, net op tijd voor het nieuwe sportseizoen in september.”

“Een strakke timing dus. Maar onder meer door volop gebruik te maken van prefab elementen, hebben we de ruwbouwfase kunnen beperken tot 3 à 4 maanden. Het meest complexe deel was het plaatsen van de buitenwanden van de ovalen constructie. Die moesten we in segmenten van telkens 2m28 plaatsen om precies de juiste vorm te verkrijgen.”

Stalen spanten van 78 meter

Een van de meest opvallende elementen aan de constructie zijn de vele stalen spanten die samen de dakconstructie ondersteunen.

Jan Geebelen: “Elke spant is 78 meter lang en werd in drie afzonderlijke delen geleverd op de werf. Aan de hand van 3 mobiele kranen hebben we ieder deel omhoog getakeld en ter plaatse in de lucht aan elkaar gekoppeld. Een huzarenstukje waar een sterke coördinatie voor nodig was. Zowel op de werf als naar aanlevering toe.”

Zwitserse precisie voor snelle tijden

Geen overdekte wielerpiste zonder een houten piste volgens de regels van de kunst. Pieter Deweerdt: “Wij van onze kant leggen een grote betonnen kuip aan. Hierin zal een gespecialiseerde pistebouwer telkens om de 70 centimeter een houten spant aanbrengen. Dit vormt samen de basis voor de piste. De pistebouwer zal dan latjes van 4 op 4 cm over de onderliggende spanten heen nagelen. Een ongelofelijk precisiewerk. Er bestaan zelfs maar 2 pistebouwers over de hele wereld.”

“De piste is trouwens het identieke evenbeeld van de befaamde wielerpiste in het Zwitserse Grenchen, waar Filippo Ganna dit jaar nog het werelduurrecord veroverde. Een snelle piste, waar de bredere bochten het tempoverlies beperken.”

Rietveld als waterzuiveringssysteem

Even naar buiten nu. De nieuwbouw van de Velodroom zal ook het nieuwe medisch centrum van Circuit Zolder herbergen. “Het oude centrum wordt afgebroken”, vertelt Jan Geebelen. “In de plaats komt er een infiltratiesysteem. Aangezien er geen riolering aanwezig is in de straten rondom, zal het vuile water – behalve het fecaal water – ter plaatse en op natuurlijke wijze gezuiverd worden door een rietveld.”

“Om het fecaal water af te voeren, legden we een leiding onder de grond aan van maar liefst 600 meter.  Richting het centrum van het nabijgelegen Bolderberg.”

Extra veel stemmen aan de zijlijn

Een laatste grote uitdaging: het project op zich. De nieuwbouw van de Velodroom wordt namelijk door heel wat investeerders, waaronder de Vlaamse overheid, op de voet gevolgd. “Maar ook door de gemeente Heusden-Zolder, plaatselijke sportclubs, de tv-zenders die wedstrijden komen capteren in de toekomst… noem maar op. Er zijn best veel verschillende partijen met verschillende belangen bij betrokken, wat het op vlak van coördinatie soms iets complexer maakt”, beseft Pieter Deweerdt.

“Door – zeker in de voorbereidende en ontwerpfase – goed gebruik te maken van onze leanplanning behielden we een duidelijk overzicht op de verschillende taken en prioriteiten. Doordat het project ook volledig in BIM is uitgetekend, konden we alles perfect digitaal in kaart brengen en op een visueel duidelijke manier delen met de bouwheer en de andere betrokken partijen. Een absolute meerwaarde binnen dit project.”

Als voormalig profwielrenner en fulltime wielerliefhebber plantte Marc Wauters meer dan 15 jaar geleden mee de eerste zaadjes voor dit project.

Met de hulp van een wielerlegende

Hoewel we bij Houben zeer trots zijn op dit gezamenlijke project, durven we het toch niet ons kindje te noemen. Die eer is weggelegd voor Marc Wauters, medebezieler van de Velodroom. Als voormalig profwielrenner en fulltime wielerliefhebber plantte hij meer dan 15 jaar geleden mee de eerste zaadjes voor dit project.

“Ook tijdens de werken is Marc heel vaak aanwezig. Al sinds de ontwerpfase eigenlijk. Zijn ervaring kwam enorm van pas binnen dit project om alles perfect op punt te zetten”, besluit Jan Geebelen. “Kan er bijvoorbeeld een ziekenwagen tot op het middenplein geraken? Zijn er voldoende horecapunten voorzien op het middenplein met de nodige elektriciteits- en wateraansluitingen? Sporters én niet-sporters mogen er straks dus zeker van zijn dat er over alles is nagedacht.”

Houben als jouw bouwpartner (ook al moeten we er ’s nachts staan)?

Heb je ook een ambitieus bouwproject in petto dat door tal van ogen gevolgd wordt? En ben je op zoek naar een bouwpartner die dag én nacht voor je klaarstaat? “In dit project werd nog maar eens duidelijk hoe nauw Houben betrokken is met zijn projecten. Jochen Willen (COO) en Ignace Houben (medezaakvoerder) zaten hier soms nog tot 3 uur ’s nachts op de werf. En ook de hele familie-Houben zakte al meermaals af naar de werf.”

Als bouwheer of architect mag je er dus gerust op zijn dat we jouw project helemaal ter harte nemen. Met een professionele communicatie, maar altijd 1-op-1, van mens tot mens.

Wens je vrijblijvend met ons rond de tafel te zitten? Neem zeker contact met ons op. Of bekijk hier alvast onze andere referentieprojecten.

Blijf op de hoogte van onze laatste cases en referenties. Schrijf je in op de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.